Datagjenoppretting er en kritisk komponent i enhver bedrifts databeskyttelsesstrategi, spesielt med tanke på GDPR. Når en datainnsamlingsprosess er i gang, må virksomheter ha klare planer for hvordan de skal håndtere tap av data. Dette inkluderer både tap på grunn av tekniske feil og tap som følge av brudd på sikkerheten. En god datagjenopprettingsplan bør inkludere regelmessige sikkerhetskopier av dataene, som lagres på en sikker måte, enten lokalt eller i skyen. Det er også viktig å ha en prosedyre for hvordan man gjenoppretter dataene i tilfelle av et brudd, og å dokumentere denne prosessen for å oppfylle kravene i GDPR. Virksomheter bør også vurdere å gjennomføre regelmessige tester av datagjenopprettingsplanene for å sikre at de fungerer som de skal. Dette kan bidra til å minimere nedetid og tap av data, samt sikre at man kan overholde kravene i GDPR når det gjelder varsling av databrudd. Til slutt er det viktig å ha en klar forståelse av databeskyttelse og personvern i organisasjonen, slik at alle ansatte er bevisste på sine roller i å sikre at dataene beskyttes.